TV Novi Bečej

TV Novi Bečej

Društvo

Kompleksnom metodom do efikasnog i brzog učenja slova

Danilo Gurjanov | 15. oktobar. 2019. | 13:45 | Društvo

Kompleksnom metodom do efikasnog i brzog učenja slova

Polazak u školu, učenje slova, čitanja i pisanja neretko predstavljaju izazov kako za mališane u klupama, tako i za njihove roditelje. Takođe, postala je uobičajena praksa da se deca slovima, čitanju i pisanju uče mnogo pre nego što zakorače u školu, dok stručna lica tvrde da to ipak nije poželjno i da bi deca trebalo da se pravilnom čitanju i pisanju uče tek uz učitelje i bez ikakovog pritiska da to moraju savladati brzo. U nastavi prvog razreda deca se danas slovima najčešće uče po klasičnom metodu, slovo po slovo ili uz čitanje slogova, ali se koristi i takozvana kompleksna metoda, koja se primenjuje u OŠ „Stančić Milan - Uča“ u Kumanu.

Olivera Galetin Salzberger, jedna od dve učiteljice koje u kumanačkoj školi sa prvacima primenjuju kompleksnu metodu obrade slova, već četiri godine svoje učenike slovima uči na ovaj način i, kako kaže, ne planira da ga menja. O metodi, učiteljica Olivera kaže: „Rade se sva slova odjednom. Počinjemo da pišemo u čistoj svesci, deca pišu flomasterima. Dakle, ulaze u celu priču bez straha da će mama da pokida list, da će da briše slova, da ih tera ponovo da pišu. Znači, deca sasvim slobodno pišu, ukoliko pogreše, precrtaju flomasterom. Od velikog je značaja slovarica. Jako je bitan izgovor glasova i kada naučimo da ih izgovaramo kako treba, jako se lako nauči ščitavanje. Tako ne dolazi do onih grešaka da deca sriču ili da izgovaraju slovo po slovo, odnosno da čitaju u sebi. Danas je 15. oktobar, a mi smo već početkom meseca čitali tekstualne zadatke iz matematike sa razumevanjem. Znači, deca već mogu da pročitaju, da kažu šta se traži u zadatku i da daju svoj predlog kako da se reši zadatak.“

Ranijih godina kompleksna metoda obrade slova bila je prilično zahtevna za učitelje jer su morali da pripreme materijal za interaktivno učenje, dok je danas situacija mnogo bolja, uz početnice koje zamenjuju seckanje i lepljenje slova, a tu su i digitalni udžbenici koji se, takođe, mogu koristiti, objašnjava dalje učiteljica Olivera: „Mi smo sada već prešli na sveske koje imaju uzane i široke linije i učimo da pravilno oblikujemo slova, da pišemo rečenice, a deca su već pisala i kraće tekstove kod kuće. Kad radim ovom metodom ne dogodi se da dete završi prvi razred, a da ne može da čita. Dakle, na ovaj način svako dete nauči da čita. Ne piše svako, kao i kada radite bukvarskom metodom, ali svako dete čita, čak i deca koja idu po individualnom obrazovnom planu (IOP) čitaju.“

Kada je učenje slova pre nego što deca krenu u prvi razred u pitanju, Olivera Galetin Salzberger kaže da kompleksna metoda obrade slova jasno pokazuje da se ono na lak i brz način savlađuje i bez predznanja. Ona poručuje da deci ne treba uskraćivati detinjstvo, već ih pustiti da se igraju, a čitanje i pisanje savladaće kada za to bude došlo vreme.

Ostale vesti iz ove kategorije